Sunday 13 October 2013

Al-Haq



Rasanya sudah dua bulan tidak menulis. Rindu juga nak mencurahkan apa yang ada dalam minda. Selama dua bulan ini, banyak perkara suka duka yang telah berlaku. Perkara yang paling sedih adalah kepulangan ibu tercinta ke rahmatullah pada 4/10/2013. Semoga rohnya dicucuri rahmat. Perkara lain yang berlaku, sengaja cari peluang buat 'research' dan jika tiada aral, Insha Allah akan 'present' paper pada 30/10/2013 di Kota Kinabalu, Sabah. Law of Attraction. Dari bulan Januari tahun ini, dok berazam nak pergi Sabah. Hopefully wish come true. Allah know better and He give the best. Bersyukur sebab ada sahabat-sahabat yang baru saya kenali di alam maya dan belum pun bersua muka, sudi berkongsi ilmu tentang 'research'. Syukur juga sebab saya sudah bertemu dengan bakal supervisor PhD, Dr.Amirudin. Banyak benda baru yang saya ketahui sejak bertemu dengan beliau bagi membincangkan kemungkinan saya akan mengikuti pengajian PhD di UTEM. Apa-apapun saya perlu istikarah. Banyak perkara yang saya lakukan selama ini atas dorongan dan gerak hati sendiri. Mungkin juga pengaruh nafsu. Tidak merujuk pada empunya diri ini. Allah maha mengetahui dan Dia memberi apa yang saya perlu. Saya yakin itu, cuma sebagai manusia yang cetek ilmu agama, saya tidak sunyi dengan dosa, sukar untuk menepis godaan syaitan dan pengaruh nafsu.  Dalam usaha berubah ke arah kebaikan, saya mengharapkan bimbingan dariNya. Sesungguhnya amat sukar membuang apa yang selama ini sudah sebati dalam diri. Mencuba sedaya upaya menjauhi laranganNya. Sesungguhnya amat berat melaksanakan tuntutanNya. Demi cahaya petunjuk yang telah hadir, saya harus hargainya dan kembali kepada fitrah. mana mungkin kehidupan ini tiada ujian dariNya. Syurga itu tidak murah, neraka itu bukan mahal. Ya Tuhan, aku tidak layak untuk syurgaMu namun aku juga tidak sanggup ke nerakaMu. Lindungilah daku, tunjukkan daku jalan yang lurus dan benar. Dorongilah aku ke arah kebaikan.





Andainya ku bisa putarkan saat waktu,
Ku perbetulkan segala kesilapan lalu,
Andainya kupernah melukakan hatimu,
Izinkan aku mengubati jiwa ragamu,
Segala-gala  suka dan duka,
tak pernah pun dapat ku lupa,
Daku manusia biasa,
dibawa dosa pahala,
Hidup didunia cuma sementara,
Janganlah leka jangan terpedaya,
Antara kaca dan juga permata.
 
Ku bersujud padamu,
berdoa pada yang satu,
Padamu aku mengadu,
Allah yang satu,
Mohon petunjuk darimu,
berderai air mataku,
Ku ingin dekat denganmu.
 
Ya Allah x2, 
ampunilah dosa dosaku yang lalu,
Ya Allah x2, 
Maha Pengasih,Penyayang, Maha Mengerti.
 
Andainya kubisa hidup seribu tahun lama lagi,
Ku kota kan kata yang telah ku janji,
Andainya ditakdirkan esok aku pergi,
Susun sepuluh jari memohon diampuni,
Janganlah bersedih berduka,
Berjumpa disana semula,
Kembali kepada pencipta,
Diruang yang luas terbuka,
Pintu syurga dan neraka,
Bertapa kau bersedih berduka dijiwa gelora didalam dilema menanggung derita

Ku bersujud padamu,
berdoa pada yang satu,
Padamu aku mengadu,
Allah yang satu,
Mohon petunjuk darimu,
berderai air mataku,
Ku ingin dekat denganmu.
 
Ya Allah x2, 
ampunilah dosa dosaku yang lalu,
Ya Allah x2, 
Maha Pengasih,Penyayang, Maha Mengerti.
 
  Allah akhbar, Allah yang Maha Besar,
Mari memuji memuja,
Maha Kaya Berkuasa,
Ampunilah segala dosaku yang lalu
 
 

No comments:

Post a Comment